Ефективність і ризики сучасних інформаційних систем маркетингу

Завантажити повнотекстову PDF-версію статті можна за посиланням вище.


Анотація. У статті описано основні наукові і практичні проблеми ефективності сучасних інформаційних систем маркетингу. Систематизовано основні ризики і можливості удосконалення інтелектуальних технологій бізнесу. Визначено перспективний напрямок гібридизації методів і робочих алгоритмів інформаційних систем маркетингу.
Ключові слова: маркетинг, інформація, інформаційні системи, масиви даних, підприємства, ефективність, ризики


ЕФФЕКТИВНОСТЬ И РИСКИ СОВРЕМЕННЫХ ИНФОРМАЦИОННЫХ СИСТЕМ МАРКЕТИНГА

А.К. Шафалюк, доктор экономических наук, профессор кафедры маркетинга ГВУЗ «Киевский национальный экономический университет имени Вадима Гетьмана»

Аннотация. В статье описаны основные научные и практические проблемы эффективности современных информационных систем маркетинга. Систематизированы основные риски и возможности совершенствования интеллектуальных технологий бизнеса. Определено перспективное направление гибридизации методов и рабочих алгоритмов информационных систем маркетинга.
Ключевые слова: маркетинг, информация, информационные системы, массивы данных, предприятия, эффективность, риски


EFFICIENCY AND RISKS OF MODERN MARKETING INFORMATION SYSTEMS

Oleksandr Shafalyuk, Doctor of Economic Sciences, Professor, SHEE «Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman»

Abstract. It was found that the development of the knowledge economy is accompanied by problems of uncontrolled increasing costs and complexity of doing business. The key challenges in the development of modern information marketing systems: adaptation to a new economics; full integration of qualitative data and situational context in automated business intelligence systems; minimize the need for duplication of information, reduced the cost, increase rate processing large volumes of semistructured data. Identified methodological limitations to increase efficiency and minimize risks of the analytical systems «Data Mining» and «Big Data». It is shown that in the first place require improvement for elements of machine learning. We prove that the problem in the simplification of the ways to overcome the uncertainty based on the already well-known and familiar to users of information, maximization of averages. It is noted that in cases where the information does not contain anything new, is not useful in solving the urgent problems, increases noise in the system. For modification and additions to the methodological approaches that dominate in the analytical systems «Data Mining» and «Big Data» was offered of using repertory grid Kelly.
Keywords: marketing, information, information systems, big data, enterprise, efficiency, risks.


Бібліографічне посилання:
Шафалюк О. К. Ефективність і ризики сучасних інформаційних систем маркетингу [Електронний ресурс] / О. К. Шафалюк // КНЕУ. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://www.sedu.com.ua/shafalyuk_sedu_37_2015/.

Share