Бібліографічне описання:

Сагайдак М. П., Костинець В. В. Поведінкові реакції споживачів туристичних послуг у період кризи // Стратегія економічного розвитку України. К. : КНЕУ, 2017. Вип. 41. С. 99-112.

Читати статтю

 


Sahaidak, M. P., and V. V. Kostinets “Behavior reactions of consumers of tourist services in the period of crisis.” Strategy of Economic Development of Ukraine 41 (2017): 99-112.

Read

 


Сагайдак Михайло Петрович, Костинець Валерія Володимирівна

ПОВЕДІНКОВІ РЕАКЦІЇ СПОЖИВАЧІВ ТУРИСТИЧНИХ ПОСЛУГ У ПЕРІОД КРИЗИ

Анотація. У статті проаналізовано поведінкові реакції споживачів туристичних послуг у період кризи. Обґрунтовано важливість конкурентної адаптації маркетингових стратегій підприємств на ринку туристичних послуг в умовах кризи і післякризовий період. Проаналізовано поведінку туристичних підприємств у споживчих сегментах ринку туристичних послуг у період кризи. Охарактеризовано низку істотних змін у поведінці споживачів, пов’язаних з кризовими явищами на ринку. Визначено переваги постійного розвитку маркетингу взаємовідносин зі споживачами туристичних послуг.

Ключові слова: поведінкові реакції, ринок туристичних послуг, криза, туристичні підприємства, маркетингові стратегії.

Література

  1. Виїзд громадян України за кордон за країнами, до яких вони виїжджали, у 2014 році. — [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2012/tyr/tyr_u/vigw2014_u.htm
  2. Виїзд громадян України за кордон за країнами, до яких вони виїжджали, у 2015 році. — [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2012/tyr/tyr_u/vigw2015_u.htm
  3. Виїзд громадян України за кордон за країнами, до яких вони виїжджали, у 2016 році. — [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2012/tyr/tyr_u/vigw2016_u.htm
  4. Дусенко С.В. Уроки кризиса для российских гостиниц / С.В. Дусенко // Стратегия развития индустрии гостеприимства и туризма: мат. IV межд. Интернет-конференции 24 января — 21 апреля 2011 г. — Орел: УНПК, 2011. — С. 671–674.
  5. Лайко М.Ю. Повышение потребительской ценности гостиничных услуг на основе концепции клиентоцентричности / М.Ю. Лайко, Е.Л. Ильина, Е.Л. Гаранина. — М.: Изд-во АБЦ, 2011. — 320 с.
  6. Albaum Gerald. A. and Tse David. K. Adaptation of International Marketing Strategy Components, Competitive Advantage and Firm Performance: A Study of Hong Kong Exporter // Journal of International Marketing. — 2011. — Vol. 9 (4). — Р. 59–81.
  7. Buckley Peter. J. and Horn Sierk A. Japanese Multinational Enterprises in China: Successful Adaptation of Marketing Strategies // Long Range Planning. — 2009. — Vol. 42. — Р. 495–517.
  8. Ginsberg A. Measuring and modeling changes in strategy: theoretical foundations and empirical directions // Strategic Management Journal. — 2008. — Vol. 9. — Р. 559–575.
  9. Jain C. Standardization of International Marketing Strategy: Some Research Hypothesises // Journal of marketing. — 1989. — Vol. 53. — Р. 70-79.
  10. Kwahk K. and Lee J.N. The role of readiness for change in ERP implementation: Theoretical Bases and empirical validation // Information Management. — 2008. — Vol. 45. — Р. 474–481.
  11. Schindehutte M. and Morris M.H. Understanding strategic adaptation in small fi rms // International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. — 2010. — Vol. 7 (3). — Р. 84–107.
  12. Yeung P. and Lau C. Competitive actions and firm performance of hotel in Hong Kong // Hospitality Management. — 2005. — Vol. 24. — Р. 611–633.
  13. Решетнікова І.Л., Сагайдак М.П. Вплив економічної кризи на поведінку вітчизняних споживачів і сприйняття інновацій / І.Л. Решетнікова, М.П. Сагайдак // Маркетинг і менеджмент інновацій. — 2016. — №4. — С. 191–205.
  14. Савельєв В. Модель зміни поведінки споживачів як основа маркетингової стратегії / В. Савельєв // Вісник Київського нац. ун-ту ім. Т. Шевченка. Серія «Економіка». — 2014. — №9(162). — С. 50–54.
  15. Кужилева О. Кризис и потребитель / О. Кужилева // Отдел маркетинга. — 2009. — № 9. — С. 23–26.
  16. Веб-сайт компанії TNS Kantar Group Company — [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://tns-ua.com/news/2-3-grazhdan-planiruyut-otdyihat-v-ukraine
  17. Веб-сайт компании Mediascope — [Электронный ресурс]. — Режим доступа: http://mediascope.net/services/media/media-audience/internet/information/?arrFilter_pf %5BYEAR %5D=2016&captcha_code=0e86e79832bcb54294612e
    4b576a302c&captcha_word=LJGXE&set_filter=Y

Sahaidak Mikhailo, Kostinets Valeriia

Abstract. The article analyzes the behavioral reactions of consumers of tourist services during the crisis period. The importance of competitive adaptation of marketing strategies of enterprises in the market of tourist services in the conditions of crisis and post-crisis period is substantiated. The behavior of tourism enterprises in the consumer segments of the tourist services market during the crisis period is analyzed. A number of significant changes in the behavior of consumers related to crisis phenomena in the
market have been characterized. The advantages of constant development of relations with consumers of tourist services are determined. In the article it is proved that in the current realities of the market of tourist services the system of operational and tactical marketing activities on crisis management and consumer behavior management becomes an important part of the marketing strategy. The system approach is an effective tool not only for monitoring but also for preventing and obtaining knowledge about the threats to the tourism business, which allows you to have a situation and understand what benefits can be derived from managerial decisions in the conditions of market instability. In this regard, the article substantiates the approach to the development of
mutually beneficial relations with consumers on the principles of individual marketing, which can be achieved in several ways: ensuring a guaranteed level of consumer expectations of the quality of service through various forms, using transparency in the use of services; establishing direct contacts with clients using different gadgets; formation of business relations with the contingent of corporate clients and a network of travel agents; the development of personalized relationships with consumers; formation of trusting relations of consumers with a particular travel agent or tour operator, based on their own consumer experience; involving clients in the process of creating the tourist value of the tourist product.
The article proves that the most effective measures in formation of the appropriate behavioral reactions of consumers of tourist services on the offered by tourism enterprise tourism products, additional services and services during the crisis and in the post-crisis period are: emphasis on efficiency; rejection of advertising that does not work, and the use of «word of mouth» advertising; customization of tourist services; venturing of the tourist enterprise into mobile resources.

Keywords: behavioral reactions, market of tourist services, crisis, tour operators, travel agents, marketing strategies.

References

  1. Vyi’zd gromadjan Ukrai’ny za kordon za krai’namy, do jakyh vony vyi’zhdzhaly, u 2014 roci. http://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2012/tyr/tyr_u/vigw2014_u.htm.
  2. Vyi’zd gromadjan Ukrai’ny za kordon za krai’namy, do jakyh vony vyi’zhdzhaly, u 2015 roci. http://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2012/tyr/tyr_u/vigw2015_u.htm
  3. Vyi’zd gromadjan Ukrai’ny za kordon za krai’namy, do jakyh vony vyi’zhdzhaly, u 2016 roci. http://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2012/tyr/tyr_u/vigw2016_u.htm
  4. Dusenko, S.V. «Uroki krizisa dlja rossijskih gostinic.» Strategija razvitija industrii gostepriimstva i turizma: mat. IV mezhd. Internet-konferencii, 2011, 671-74.
  5. Lajko, M., E.L. Iljina, and E.L. Garanina. Povyshenie potrebitel’skoj cennosti gostinichnyh uslug na osnove koncepcii klientocentrichnosti. Moscow: ABC, 2011.
  6. Albaum, Gerald A., and David K. Tse. «Adaptation of International Marketing Strategy Components, Competitive Advantage and Firm Performance: A Study of Hong Kong Exporter.» Journal of International Marketing 9, no. 4 (2011): 59-81.
  7. Buckley, Peter J., and Sierk A. Horn. «Japanese Multinational Enterprises in China: Successful Adaptation of Marketing Strategies.» Long Range Planning 42, no. 4 (2009): 495-517. doi:10.1016/j.lrp.2009.06.006.
  8. Ginsberg, Ari. «Measuring and modelling changes in strategy: Theoretical foundations and empirical directions.» Strategic Management Journal9, no. 6 (1988): 559-75. doi:10.1002/smj.4250090604.
  9. Jain, Subhash C. «Standardization of International Marketing Strategy: Some Research Hypotheses.» Journal of Marketing 53, no. 1 (1989): 70-79. doi:10.2307/1251525.
  10. Kwahk, Kee-Young, and Jae-Nam Lee. «The role of readiness for change in ERP implementation: Theoretical bases and empirical validation.» Information & Management 45, no. 7 (2008): 474-81. doi:10.1016/j.im.2008.07.002.
  11. Schindehutte, M., and M.H. Morris. «Understanding strategic adaptation in small firms.» International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research 7, no. 3 (2010): 84-107.
  12. Yeung, Ping-Kwong, and Chung-Ming Lau. «Competitive actions and firm performance of hotels in Hong Kong.» International Journal of Hospitality Management 24, no. 4 (2005): 611-33. doi:10.1016/j.ijhm.2005.06.005.
  13. Reshetnikova, I.L., and M.P. Sаhаidаk. «Vplyv ekonomichnoi kryzy na povedinku vitchyznianykh spozhyvachiv i spryiniattia innovatsii.» Marketynh i menedzhment innovatsij 4 (2016): 191-205.
  14. Saveliev, V. (2014) “Model zminy povedinky spozhyvachiv yak osnova marketynhovoi stratehii”. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia: Ekonomika, Vol. 9(162), pp. 50-54.
  15. Kuzhyleva, O. (2009) “ Kryzys y potrebytel”. Otdel marketynha, Vol. 9, pp. 23-26.
  16. «2/3 gromadjan planujut’ vіdpochivati v Ukraini.» TNS Kantar Group Company. Accessed October 1, 2017. https://tns-ua.com/news/2-3-grazhdan-planiruyut-otdyihat-vukraine.
  17. «Web Index Reports Archive.» Mediascope Company Website. Accessed October 2, 2017. http://mediascope.net/services/media/media-audience/internet/information/?arrFilter_pf %5BYEAR %5D=2016&captcha_code=0e86e79832bcb54294612e4b576a302c&captcha_word=LJGXE&set_filter=Y.
Share